عنوان کتاب : منتخب نهج الذکر (عربی-فارسی)
جلد : 1
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1391
ناشر : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث جستجو در Lib.ir

منتخب نهج الذکر (عربی-فارسی)

پيش‏گفتار

ياد خدا، رمز خودسازى و سازندگى و صعود به قلّه كمالات انسانى است. ياد خدا، بهترين سرمايه تأمين سعادت فردى و اجتماعى، مادّى و معنوى، و دنيا و آخرت است و در يك جمله: ياد خدا، ياد خويش است و فراموشى او، فراموشى خود! براى بهره‏بردارى از اين سرمايه عظيم، آگاهى يافتن از ارزش و اهمّيت آن و نيز شناخت روش‏ها، آداب، آفات و آثار آن از منظر قرآن و احاديث، ضرورى به نظر مى‏رسد.

براى تأمين شناخت‏هاى بايسته در اين باره، تاكنون، تلاش‏هاى ارزنده و فراوانى صورت گرفته است؛ امّا همان گونه كه در مقدّمه كتاب نهج الدعاء بيان شد، با عنايت به نياز روزافزون تشنگان معارف اسلام ناب، بويژه مراكز پژوهشى و پژوهشگران علوم اسلامى، ميدان براى تلاش بيشتر و ارائه مجموعه‏هايى كاربردى‏تر، باز است.

نهج الذكر، حركتى نوين در جهت رسيدن به اين آرمان بلند است كه با نظمى نوين و سهل الوصول و «درآمد» ها و «تحليل» هايى كارآمد، در ده بخش، در خدمت فرهيختگان و تشنگان معارف زلال اسلامى قرار مى‏گيرد.

در اين كتاب، افزون بر تبيين مسائل كلّى مربوط به ياد خدا، در باره ده عنوان از بارزترين مصاديق ذكر در قرآن و احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام به تفصيل، مطالبى ارائه مى‏گردد. اين اذكار، عبارت‏اند از: «بَسمَله»، «تسبيح»، «تحميد»، «تهليل»، «تكبير»، «حَوقَله»، «استثناء»، «استعاذه»، «استغفار» و «صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت ايشان».

 

گفتنى است كه متن كامل اين كتاب، در چهار جلد، پيش از اين، تقديم پژوهشگران شد؛ ليكن براى آن كه همگان بتوانند از رهنمودهاى قرآن، پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در زمينه مهم‏ترين عوامل خودسازى و سازندگى بهره‏مند شوند، اينك گزيده آن كه توسط فاضل گران‏قدر جناب آقاى رسول افقى فراهم آمده است در اختيار علاقه‏مندان قرار مى‏گيرد. نكاتى كه در تلخيص اين مجموعه مورد توجه بوده‏اند، عبارت‏اند از:

 

۱. حفظ مطالب اصلى و تقريبا همه عناوين اصلى و فرعى، بجز «اذكار مأثور»[۱]،

۲. حفظ همه درآمدها، تحليل‏ها و توضيحات، بجز چند مورد اندك،

۳. انتخاب جامع‏ترين و گوياترين و شيواترين احاديث در زير هر عنوان،

۴. تلخيص پانوشت‏ها با اكتفا به مهم‏ترين منابع حديث، در حدّى كه هر پانوشتى از يك سطر، تجاوز نكند.

از همه همكاران عزيز و بزرگوارى كه در گردآورى، تدوين، ارزيابى، نقد، تصحيح، ويرايش و نشر اين مجموعه مساعدت كرده‏اند، بويژه از جناب آقاى رسول افقى كه تلخيص كتاب را به عهده داشتند و متن كتاب نيز با همكارى ايشان به ثمر رسيد، صميمانه سپاس‏گزارم.

رَبَّنا! تَقَبَّل مِنّا؛ إنَّكَ أنتَ العَزيزُ الحَكيمُ.

وَ اجعَل لِسانَنا بِذِكرِكَ لَهِجا وقُلوبَنا بِحُبِّكَ مُتَيَّما.

محمّد محمدى رى شهرى‏

۲۰/ ۴/ ۱۳۸۷

۷ رجب ۱۴۲۹

 

[۱] ( ۱) مقصود از« اذكار مأثور»، ذكرهايى است كه متن آن از از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام روايت شده است.