عنوان کتاب : مراقبات ماه رمضان(عربی-فارسی)
نویسنده : محمد محمدی ری شهری
همکاری : رسول افقی
مترجم : جواد محدثی
قطع : وزیری
جلد : 1
نوبت چاپ : نهم
تاریخ انتشار : 1394
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

مراقبات ماه رمضان(عربی-فارسی)

 

این کتاب گزیده ای از کتاب ماه خداست. کتابی که  اهمّ  دانستنی های مربوط به روزه و ماه مبارک رمضان را با اختصار برای مخاطبان و علاقمندان به رشته تحریر درآورده است.

فهرست مطالب:

بخش اوّل : فضايل ماه خدا
بخش دوم : آمادگى براى ميهمانى خدا
بخش سوم : آداب ميهمانى خدا
بخش چهارم : شب قدر
بخش پنجم : آداب بيرون آمدن از ميهمانى خدا

پیش گفتار کتاب:

ماه رمضان براى خداجويان سالك ، فرصتى است بى همتا ، كه اگر به خوبى مورد استفاده قرار بگيرد ، به تعبير قرآن كريم كه مى فرمايد : «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ؛ شب قدر ، بهتر از هزار ماه است . مى توان يك شبه ، راه هزار ماهه را پيمود . خداوند سبحان ، در اين ماه بافضيلت ، ميهمانى ويژه اى را براى تربيت روح ترتيب داده است ، به گونه اى كه مى تواند در حيات معنوى انسان تحوّلى پديد آورد كه او را به سعادت ابدى برساند و كاميابى هميشگى را برايش تضمين كند . نكته مهم در اين مسير ، آن است كه انسانى كه تصميم دارد به دنياى اين ضيافت گسترده وارد شود ، بداند : به كجا مى رود؟ معناى ميهمانى الهى چيست و چگونه بايد وارد آن شود؟ چه بايد انجام دهد و چگونه مسئوليّت خويش را ادا كند؟ و چگونه از آن بيرون آيد؟ شناخت همه اينها ضرورى است تا انسان از اين ميهمانى ، به نحو شايسته بهره مند گردد .
پاسخ تفصيلى به پرسش هاى ياد شده با بهره گيرى از قرآن كريم و احاديث اسلامى در كتابى به نام «ماه خدا» در اختيار پژوهشگران قرار گرفت ، اما از آنجا كه همه علاقمندان ، فرصت كافي براى مطالعه آن مجموعه را ندارند اينك گزيده آن با نام «مراقبات ماه رمضان» تقديم مى گردد . گفتنى است كه اين گزيده شامل همه تحليل ها و مطالب اصلى كتاب «ماه خدا» است و تنها شمارى از احاديثى كه مضمون آنها تقريبا در احاديث موجود يافت مى شود و نيز شمارى از دعاها از كتاب حاضر حذف گرديده است