عنوان کتاب : تربیت جنسی
نویسنده : علی نقی فقیهی
قطع : وزیری
جلد : 1
نوبت چاپ : نهم
تاریخ انتشار : 1393
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

تربیت جنسی

به گزارش پایگاه حدیث نت، به نقل از خبرآنلاین، کتاب «تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث» نوشته دکتر علی نقی فقیهی که از سوی انتشارات دارالحدیث تجدید چاپ شده با استقبال مردم مواجه شد. این کتاب کاربردی و آموزشی با تحقیق در آیات و روایات، اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت جنسی مبتنی بر آن مبانی و اصول، استخراج و تبیین شده است. در این کتاب معیارهای رفتارهای بهنجار جنسی و تمایز آن از رفتارهای نابهنجار مطرح شده و نمونه هایی از آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب حاضر باتوجه به تجربه های بشر و مشکلات جنسی امروز جوامع سعی کرده است در پرتو آموزه های قرآنی و حدیثی، سمت و سوی تربیت جنسی را تبیین کند و آگاهی های مناسبی برای والدین و مربیان فراهم آورد.
این کتاب با متنی ساده و مملو از رجوع به نظریات مختلف جامعه شناسانه و روان‌شناسانه، محتوایی غنی با رجوع به آیات و احادیث در این حوزه فراهم کرده است. بخش اول این کتاب، مبانی تربیت جنسی است که در فصل‌های مبانی و کلیات، مبانی تربیت جنسی، مبانی و اصول تربیت جنسی، به طرح اصول مرتبط با مبنای وجود غریزه جنسی، تمایل به معنویت و فضیلت دوستی، نیاز به انسان همدم، زیبادوستی، نیاز به محبت پرداخته است.
در بخش دوم شیوه‌های آموزش و تربیت جنسی در قالب شیوه‌های تربیت جنسی پیش از ازدواج، در دوره‌ ازدواج و پس از آن مورد بحث قرار گرفته است.
بخش سوم رفتارهای نا به هنجار جنسی: عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان، به بحث درباره انواع نابه هنجاری جنسی، عوامل نابه هنجاری‌های جنسی پرداخته شده است.
ویژگی مهم این کتاب این است که ضمن بحث و طرح مسئله‌ دقیق با رجوع به روایات مربوطه دایره‌المعارفی از دستور العمل‌های روایی مربوط به ازدواج و تربیت جنسی از تغذیه تا احکام مربوط تا زمان و مکان‌های مستحب و … را مورد نظر قرار داده است. رجوع به مباحث علمی ضمن رجوع به مباحث حدیثی از این کتاب هم گنجینه خوبی برای محققین و هم مجموعه خوبی برای رجوع افراد در شرف ازدواج، تربیت فرزند و … فراهم آورده است.

در این کتاب، توصیه های بسیار کاربردی برای پیش از ازدواج، زمان ازدواج و راه های بهبود روابط زناشویی و پرهیز از افراط و تفریط و راه های رضایت بیشتر زوجین از روابط جنسی(شرایط زمانی و مکانی و روانی)، تربیت فرزندان از کودکی تا بلوغ با توجه به دستورات اسلام در خصوص آشنایی با مسائل جنسی و ... درج شده است. در این زمینه ها علاوه بر ذکر آیات و روایات، نظرات کارشناسان برجسته داخلی و خارجی همراه با تحلیل های مشاوران خانواده نیز در کتاب دیده می شود.


در بخشی از کتاب در خصوص آموزش تربیت جنسی برای کودکان می خوانیم: «ویلیام آلفسون معتقد است که اگر والدین، فرزندان خود را تا حد لزوم، از امور جنسی آگاه کنند، کودک، برای بدست آوردن اطلاعات، هیجان خارق العاده ای از خود نشان نمی دهد و زندگی اش را در گرو غریزه جنسی قرار نمی دهد. بسیاری از کودکان در سنین پایین، کنجکاوی به خرج می دهند و درباره بدن خود و نحوه به دنیا آمدن بچه، سوال می کنند. اگر والدین جواب های اصولی برای این سوال ها داشته باشند، هنگامی که کودک به سن بلوغ رسید، والدین گرفتار شرمندگی بیهوده نمی شوند. چنین کودکانی در زمان بلوغ، در مورد مسائل جدیدی که به زندگی آنها مربوط می شود، صاحب اطلاعات کافی هستند و از هیچ مطلبی تعجب نمی کنند در حالی که مطالب گفته شده به آنها، تشریح رنگ ها برای آدم نابینا بوده است.
در اینگونه موارد باید توجه داشت: پاسخ به پرسش های جنسی کودکان، صراحت و شفافیت داشته باشد تا حدی که ابهام ذهنی آنها رفع شود. پاسخ ها هرگز نباید تحریک کننده باشد. در زمانی که یکی از والدین توانایی پاسخگویی بهتر دارد، کودک به او ارجاع داده شود. حجب و حیا در پاسخگویی باید رعایت شود و از پرده دری اجتناب گردد. از برخورد هیجانی و نفرت انگیز با کودک باید دوری شود، تفصیل و توضیح بیش از حد داده نشود و...»


حجت الاسلام فقیهی، نویسنده کتاب که عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه نیز هست درباره این کتاب می گوید: تربیت جنسی باید از همان ابتدای طفولیت به گونه ای انجام شود که بتواند آرامش را در انسان ها تامین کند. از دیگر خصیصه هایی که همه انسان ها دارند، زیبایی پسندی است. این قوه، به عنوان استعداد باید بارور شود. در هر مرحله ای از تربیت جنسی، آدمی از دوره طفولیت تا بزرگسالی مسایلی را زیبا می داند. از این رو، «زیباپسندی» از نکات مهم جهت دهی به مسیر رشد بشر است. البته این مقوله جنبه های مادی و معنوی دارد که باید پرورش آن به گونه ای باشد که هم زیبایی های مادی و هم زیبایی های معنوی را دربر بگیرد و انسان به تدریج زیبایی های معنوی را بر مادی ترجیح دهد...اگر از دوران کودکی، پایه تربیت جنسی فرزند به درستی و در خانواده ای سالم و بالنده شکل گیرد به گونه ای که والدین آگاهانه درخصوص نیاز ها و شرایط فرزند آگاهی داشته باشند و با وی دوستانه رفتار کنند، مشکلات به طور چشمگیری کاهش می یابد. چنان که بررسی ها نیز نشان می دهد افرادی که در خانواده های آشفته رشد یافته اند بیشتر در برابر آسیب ها و بزهکاری ها هستند.از نکات موثر در شکل گیری شخصیت فرزند سالم، بروز رفتارهای مهرآمیز به وسیله والدین است، زیرا شواهد حکایت از آن دارد که کمبود محبت به بروز مشکلاتی مانند چالشهای جنسی در فرزندان منجر می شود. در روایتی آمده فردی به امام صادق(ع) گفت: شما به فرزندانتان بسیار محبت می کنید در حالیکه وی امام بعد ازشما نیست. امام فرمودند: به دو جهت محبت می کنم؛ نخست به خاطر خودش و سپس برای همان برادری که قرار است امام باشد. براساس این آموزه تربیتی، چنانچه شاکله شخصیتی فرزندان با محبت شکل گرفت، آنها دیگر دچار انحراف و اعوجاج نمی شوند.