عنوان کتاب : سیاست نامه امام علی علیه السلام (فارسی)
قطع : وزیری
جلد : 1
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1390
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

سیاست نامه امام علی علیه السلام (فارسی)

سياست نامه، كارآمدترين بخش موسوعة الإمام علىّ بن أبى طالب عليه السلام، براى كشوردارى و ارجمندترين سرمايه براى ساماندهى تمدّن اصيل اسلامى در جامعه امروز بشر است.

سياست نامه امام على عليه السلام، در واقع، سياست‏نامه حاكميت ارزش‏هاى انسانى است.

از اين رو، نه تنها براى جهان اسلام و سياستمداران مسلمان، بلكه براى همه كسانى كه از حاكميت زور و زر و تزوير با نام‏هاى گوناگونْ رنج مى‏برند و تشنه حكومت ارزش‏ها (و در رأس آنها: عدالت) هستند، بسى مفيد و آموزنده است و به همين دليل، اين بخش از موسوعة الإمام على عليه السلام، پيش از بخش‏هاى ديگر، به فارسى ترجمه شد و به صورت مستقل در اختيار علاقه‏مندان قرار گرفت.

پيش از مطالعه اين كتاب، توجّه خوانندگان گرامى را به چند نكته جلب مى‏كنم:

۱. سياست نامه، برگردان كامل بخش پنجم از موسوعة الامام على عليه السلام به فارسى است كه به دو شكلِ: «فارسى به همراه متن عربى» و «فارسى بدون متن عربى» عرضه مى‏گردد.

۲. درآمد سياست نامه، مشروح‏تر از «درآمد» بخش پنجم موسوعة الإمام على عليه السلام است؛ چرا كه تحليلى با موضوع «علل تنها ماندن امام على عليه السلام در اواخر دوره حكومت» و «دلايل عدم تداوم حكومت امام على عليه السلام با وجود كارآمادىِ سياست‏هاى ايشان» را نيز در بر دارد كه از بخش هفتم آن كتاب، اخذ شده است.

۳. پس از انتشار چاپ نخست سياست‏نامه امام على عليه السلام، ديگر بخش‏هاى موسوعة الإمام على عليه السلام نيز به فارسى ترجمه شد و اكنون نسخه كامل فارسى- عربىِ آن با عنوان دانش‏نامه امير المؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، در چهارده مجلّد، در دسترس علاقه ‏مندان است.

۴. آخرين اصلاحات انجام شده در متن دانش‏نامه امير المؤمنين عليه السلام، در اين ويرايش از سياست‏نامه نيز اعمال گرديده است. به علاوه، متن عربى كتاب نيز اعراب‏گذارى شده است.

۵. آنچه در «درآمدِ» سياست نامه آمده، جمع‏بندى سياست‏هاى علوى است و براى آشنايى كامل با سياست‏هاى امام على عليه السلام در زمينه‏هاى گوناگون، مراجعه به متن كتاب، به ترتيب عناوين سياست‏ها، ضرورى است.

۶. نشانى‏هاى ياد شده در پاورقىِ «درآمد»، تنها بخشى از منابع مورد استناد در سياست نامه اند. براى آشنايى با ساير منابع، مراجعه به متن كتاب، لازم است.

۷. ترجمه انگليسى اين كتاب نيز در سال ۲۰۱۰ م (۱۳۸۹ ش/ ۱۴۳۱ ق) منتشر گرديده است.

خداوند سبحان را سپاس‏گزارم كه با توفيق وى، كار ويرايش جديد اين كتاب، با تنظيم و تكميل اين پيش‏گفتار در شب قدر، در زمانى بس مبارك، به سرانجام رسيد.

اميد كه با عنايت او، علاقه‏مندان به آشنايى بيشتر با سيره حكومتى امير المؤمنين عليه السلام را سودمند افتد و به كار آيد!

از همه همكاران ارجمند و دست‏اندركاران تأليف موسوعة الامام على بن أبى طالب عليه السلام، بويژه از دو فاضل گران‏قدر، آقايان سيدمحمدكاظم طباطبايى و سيدمحمود طباطبايى‏نژاد و نيز از استاد ارجمند آقاى محمدعلى مهدوى‏راد- كه ساماندهى تحليل‏هاى آن را پذيرفتند- و همچنين استاد بزرگوار، آقاى مهدى مهريزى- كه كار ترجمه متن سياست نامه را بر عهده داشته‏اند-، صميمانه سپاس‏گزارم و براى همگى از خداوند منّان، پاداشى در خور فضل او و كرامت مولاى متّقيان، مسئلت دارم.

ربّنا! تقبّل منّا، إنّك أنت السّميع العليم.

محمد محمدى رى ‏شهرى‏

۲۳ رمضان المبارك ۱۴۳۲

يكم شهريور ۱۳۹۰