عنوان کتاب : فرهنگ نامه مسجد (فارسی)
قطع : رقعی
جلد : 1
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1391
ناشر : سازمان چاپ و نشر دار الحدیث جستجو در Lib.ir

فرهنگ نامه مسجد (فارسی)

پيش‏گفتار

مسجد، مهم‏ترين پايگاه شعائر دينى و اصلى ‏ترين پايگاه تداوم ارزش‏هاى اسلامى در جامعه است و از اين رو، نقش فوق‏ العاده مؤثّرى در تحكيم اساس نظام اسلامى دارد. با اين نگاه، مسجد، جايگاه ويژه‏اى در فرهنگ عمومى جامعه اسلامى دارد و فرهنگ‏سازى در زمينه ابعاد مختلف اين پايگاه، از اهمّيت و اولويت خاصّى برخوردار است.

بى ترديد، بهترين، مؤثّرترين و نزديك‏ترين راه براى فرهنگ‏سازى عمومى در جهت تقويت اين پايگاه مهم فرهنگى و سياسى، تبيين ره‏نمودهاى سازنده قرآن، پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام و انتقال آنها به اقشار مختلف جامعه اسلامى است.

هر چند تا كنون كتاب‏هاى مفيد و ارزنده‏ اى با هدف ياد شده تأليف گرديده، ليكن فرهنگ ‏نامه مسجد، تلاشى است نو تا ره‏نمودهاى قرآن و حديث را با نظمى نوين و دل‏نشين، در اختيار همه علاقه‏ مندان، بويژه پژوهشگران و بخصوص سنگرداران اين پايگاه، قرار دهد.

فرهنگ ‏نامه مسجد، با الهام گرفتن از قرآن و احاديث اسلامى، در جهت‏ تقويت فرهنگِ ساختن مسجد، چگونگى طرّاحى و معمارى آن، احترام به اين پايگاه مقدّس، رعايت احكام و آداب آن، اهمّيت مساجد تاريخى، لزوم هوشيارى در برابر سوء استفاده‏ هاى سياسى و اجتماعى از اين پايگاه، و از همه مهم‏تر، گسترش فرهنگ حضور عموم مسلمانان و خصوصا جوانان در مسجد، نكات مهم و آموزنده ‏اى را ارائه مى‏نمايد.

گفتنى است كه اين مجموعه، بخشى از دانش‏نامه ميزان الحكمه است كه به دليل اهمّيت موضوع و به پيشنهاد فاضل گران‏قدر آقاى تقى قرائتى كه تلاشى ستودنى در گسترش فرهنگ مسجد دارد، به صورتى مستقل، ارائه مى‏گردد.

در اينجا، لازم مى‏دانم از همه فضلا و پژوهشگران عزيز و بزرگوار «پژوهشكده علوم و معارف حديث» كه در پديد آوردن و عرضه اين اثر سيهم بوده ‏اند، بويژه فاضل ارجمند جناب آقاى مرتضى خوش‏ نصيب كه در تحقيق اين فرهنگ‏نامه، اين جانب را مساعدت نمود و افزون بر اين، با ترجمه زيباى خود، زمينه بهره‏ مندى پارسى‏ زبانان را از آن فراهم ساخت، صميمانه سپاس‏گزارى نمايم. از خداوند منّان براى همه آنان، پاداشى در خورِ فضل حضرتش مسئلت دارم. خداوند توفيق خدمت بيشتر به معارف ناب اسلام را به همه ما عنايت فرمايد!

محمّد محمّدى رى ‏شهرى‏

پنجم بهمن ماه ۱۳۸۶

شانزدهم محرّم الحرام ۱۴۲۹