تاريخ انتشار: شنبه 1394/8/23
کد خبر: 46906
پدافند غیر عامل با علوم مختلف بویژه قرآن، حدیث، تفسیر، تاریخ و اخلاق ارتباط وثیق دارد.

پدافند غیر عامل با علوم مختلف بویژه قرآن، حدیث، تفسیر، تاریخ و اخلاق ارتباط وثیق دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نی در همایش «پدافند غیرعامل در آموزه‌های دینی با نگاهی به آیه نفی سبیل» گفت: پیامبر اسلام(ص) با مکارم اخلاق نوعی پدافند غیرعامل داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام  محمدتقی سبحانی‌نیا ظهر پنجشنبه در همایش «پدافند غیرعامل در آموزه‌های دینی با نگاهی به آیه نفی سبیل» که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد به بررسی مسئله شناسی در پدافند غیرعامل با توجه به آموزه‌های دینی پرداخت.

معاون دارالحدیث با بیان اینکه نباید همیشه منتظربمانیم که دشمن حمله کند و آن وقت از حریم خد دفاع کنیم، گفت: ایجاد مفهوم آفند غیرعامل برای جلوگیری از اقدامات احتمالی دشمن ضرورت دارد.

دکتر سبحانی نیا  با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل با علوم مختلف ارتباط دارد، اظهار داشت: آفند به معنای تهاجم است که در دو معنای حمله نظامی یا غیرنظامی مانند تهاجم فرهنگی است.


معاون فرهنگی دار الحدیث با بیان اینکه پاتک هم حمله نظامی دارد و هم غیرنظامی، افزود: پدافند اما به مفهوم دفاع است که باز هم دو مفهوم نظامی و غیرنظامی است که نظامی آن بیشتر به دفاع هوایی اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پدافند خود انواع مختلفی را در برمی گیرد، خاطرنشان کرد: نوع سخت پدافند رفتارهایی مانند استتار و نوع نرم آن آگاه سازی و اطلاع رسانی به دیگران است.
حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه از نظر اقتصادی هم پدافند داریم که اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: پدافند فرهنگی یعنی آنچه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها انجام می‌شود به گونه‌ای جهت دهی شود که امنیت کشور را تأمین کند.
معاون دار الحدیث با بیان اینکه اقدامات سیاسی هم می‌تواند پدافندی باشد، افزود: پدافند در قرآن و تفاسیر آمده است که می‌تواند مباحث متنوعی را در خود جای دهدو آیات بسیاری وجود دارد که به طور مستقیم مفهوم پدافندرا مطرح کرده است.


وی با اشاره به اینکه روش پیامبران پیشین در مقابله با دشمنان خود نوعی از پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: حتی اینکه طاغوت در گذشته چه روش‌هایی را برای دفاع از خود به کار می‌برده است می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و می‌توان ارتباط پدافند غیرعامل را با تاریخ و سیره انبیا را می‌توان جویا شد.

وی اخلاق را مهم‌ترین ویژگی پیامبر اکرم(ص) بیان کرد و افزود: مکارم و ارزش‌های اخلاقی می‌تواند پدافند غیرعامل باشد. پیامبر(ص) حتی در مقابل فردی که روی سر مبارکشان خاکستر ریختند سکوت کردند و با به عیادت او رفتن به هنگام بیماری او را خلع سلاح نموده تسلیم بزرگواری خود نمودند. این مصداق بارزی از پدافند غیر عامل یا دفاع غیر نظامی رسول خدا (ص) بوده است.

معاون دار الحدیث در سیره همه امامان پدافند غیرعامل متوجه می‌شود، خاطرنشان کرد: پایبندی ما بر اخلاق در حوزه سیاست برای ما نقش پدافند غیرعامل دارد که در حفظ نظام اسلامی می‌تواند منعکس شود. بنابراین در تاریخ و سیره درسهای بسیاری در خصوص موضوع همایش وجود دارد.

وی با بیان اینکه اخلاق پدافند غیرعامل باید لحاظ شود، خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل با سایر علوم انسانی ارتباط دارد. با علم روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و علوم تربیتی ارتباط وثیقی داشته و پژوهشگران میتوانند در تخصص خود به این موضوع بپردازند.

دکتر سبحانی نیا گفت: در عرصه زندگی شخصی هر کسی مواجه با چشم زخم و حسادت حسودان است که برای مقابله با آن پنهانکاری و دور شدن از انظار و عدم ذکر کارهای مهم  قبل از انجام آنها از جمله اقداماتی است که مفهوم پدافند غیر عامل را در خود جای داده است.
حجت الاسلام سبحانی نیا  افزود: برخی از مخلوقات هم به نوعی آفریده شده اند که لا اقل بتوانند از خود دفاع کنند.  و ما می توانیم با اقدامی اساسی و بنیادی بچه‌ها را از امروز با مفهوم پدافند غیرعامل از طریق الهام از مظاهر طبیعت آشنا سازیم تا هم در زندگی خصوصی آنها به کار آید و هم در زندگی حرفه‌ای از آن  استفاده کنند.

وی در پایان  پیشنهاد کرد به مفهومی به نام آفندغیرعامل توجه کرده و برای آن ساختاری پیش بینی شود. زیرا درحمله نظامی شایسته نیست که ما ابتدا حمله کنیم اما در حمله غیرنظامی لازم نیست ما منتظر بمانیم که دیگران حمله کنند و ما دفاع کنیم بلکه میتوانیم آغاز کننده باشیم تا ابتکار عمل را در دست گرفته و دشمن را منفعل سازیم.  برای نمونه دعوت انبیا الهی و نیز صدور انقلاب اسلامی آفند غیر عامل بوده است .

اخبار مرتبط

منبع :