تاريخ انتشار: شنبه 1395/8/1
کد خبر: 54114
بررسی نقش اعتاب مقدسه در ترویج زندگی عفیفانه

بررسی نقش اعتاب مقدسه در ترویج زندگی عفیفانه

نخستین نشست هم‌اندیشی اعتاب مقدس ایران با طرح موضوعات متنوعی ازجمله عقب‌ماندگی در حوزه فرهنگ، ایجاد دبیرخانه دائمی حجاب و عفاف و تدوین 60 برنامه برای مؤسسات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از خبرگزاری فرهنگ رضوی، نخستین نشست هم‌اندیشی کمیته برگزاری همایش ملی زیارت و عفاف باهدف نقش آستان‌های اعتاب مقدسه در ترویج سبک زندگی عفیفانه صبح و ظهر پنج شنبه ۲۹ مهرماه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این نشست مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به بازگشایی مسجد گوهرشاد پس از بازسازی و تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم اجرای برنامه‌ای به مناسبت قیام مردم مشهد در مقابل کشف حجاب و استفاده بهینه از این ظرفیت اشاره و اظهار داشت: این‌چنین سه مأموریت از سوی مسؤولین فرهنگی به ما واگذار شد.
حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار بابیان اینکه تهیه ویژه‌نامه، تبیین نقش آستان‌های مقدس کشور در ترویج زندگی عفیفانه و تولید یک ویژه‌نامه برای عفاف و حجاب سه مأموریت ما در این زمینه بود، گفت: از زمانی که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شکل گرفت، ملت‌های مسلمان با شعارها و آموزه‌های عقلانی متوجه اسلام شدند و برداشت آمریکایی از اسلام به چالش کشیده شد.
 

                                              


وی افزود: انقلاب اسلامی خشم مستکبران را برانگیخت و دشمنان تلاش کردند به روش نظامی و تحریم‌های اقتصادی و تلاش‌های سیاسی با این نظام مخالفت کنند، چراکه دشمنان با ضربه زدن به فرهنگ می‌خواهند از طریق فضای مجازی و ... فساد را ترویج و با ما مقابله کنند.
مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با تأکید بر لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: مسؤولیت ما مجموعه فرهنگی بیش از دیگران است و وظیفه ما این است که در مقابل این کار فرهنگی تلاش کنیم.
شریعتی تبار به مأموریت آستان‌های مقدس در زمینه ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) اشاره کرد و افزود: ماحصل این نشست‌ها و همایش‌ها باید تشکیل اتاق فکر دائمی برای برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی باشد که زمینه عملیاتی شدن برنامه‌ها فراهم شود.
دبیرخانه دائمی حجاب و عفاف ایجاد شود
در ادامه این نشست نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: بحث عفاف و حجاب یک بحث لازم و همیشگی مانند نماز است و اهمیت آن مثل نماز همه‌روزه است.
حجت‌الاسلام اسماعیل محمدی بابیان اینکه عفت و عصمت برای انبیا مهم بوده و در این زمینه کارهای زیادی هم انجام‌شده افزود: مردم ما یک اسوه تلویزیونی دارند و خود دولت هم باید پای‌کار بیاید، نماینده دولت و صداوسیما هم باید حضورداشته باشند.
 

                            


وی خاطرنشان کرد: محور این همایش‌ها باید بانوانی باشند که در این زمینه فعالیت دارند و همچنین باید از شهدایی که در این راه به شهادت رسیده‌اند تجلیل شود.
نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) تصریح کرد: با یک همایش راه به‌جایی نمی‌بریم، یک دبیرخانه دائمی نیاز داریم، که حجاب و عفاف را پیگیری کند، علاقه و عنایت مردم به آستان‌های مقدس و خدام آن‌ها بی‌نظیر است و استقبال شایانی از این ظرفیت شده است.
در همه نقاط حوزه فرهنگی دچار عقب‌افتادگی هستیم/ ایران نیازمند انقلاب حول محور حجاب است
در ادامه مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی نیز گفت: ائمه الگوی عملی آیات قران هستند و به نظر می‌رسد اعتاب مقدسه می‌توانند مرکز فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی در کشور باشند، چراکه خیر جاری هستند و می‌توانند در طول سال این هدف را دنبال کنند.
سید حمید موسوی افزود: مشهد سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر داخلی و ۲ میلیون زائر خارجی است و نیازمند همکاری همه نهاد و سازمان‌هاست.
وی بخش عمده‌ای از زندگی عفیفانه را درون خانواده دانست و تصریح کرد: در همه‌جا در حوزه فرهنگی دارای عقب‌ماندگی هستیم، کار زیرساخت شهر را با یک پیوست فرهنگی شروع کرده‌ایم و حجاب را عامل بیرونی و عفاف را عامل درونی می‌دانیم، ایران نیازمند یک انقلاب حول محور حجاب است و انقلاب، رسانه‌ها و همه امکانات را باید در خدمت اسلام قرار دهیم.
مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: اعتاب مقدسه می‌توانند محور برگزاری این همایش باشند و باید نسبت به نسل آینده تلاش بیشتری داشت و از این ظرفیت استفاده بیشتری کرد.
تدوین ۶۰ برنامه برای مؤسسات حجاب و عفاف
همچنین مدیر سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بابیان اینکه عفاف در اسلام موردتوجه قرارگرفته و در حوزه پارسایی و سلامت نفس به عفاف گروه خورده است، اظهار داشت: ما نتوانستیم زادگاه عفاف را معرفی کنیم، یکی از آثار عفاف معرفت است، یک معرفتی که انسان به آن برسد که با آن بتواند سایر امور را مدیریت کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد با تأکید بر اینکه اگر فردی به آثار نماز و به معرفت آن نرسد، ۱۰ بار هم احکام نماز را بگویید راه به‌جایی نمی‌برد، گفت: شیعیان و مسلمانان در لبنان قبل از انقلاب اسلامی شرایطی داشتند، اما الآن حجاب آنان الگو شده است، آنان حجاب را در سطحی مثل حج قرار داده‌اند و در گفتمان زندگی برای حجاب فرزندانشان دعا و توسل می‌کنند.
 

                              


وی هماهنگی با معاونت فرهنگی شهرداری را مثمر ثمر دانست و تصریح کرد: اعتاب مقدسه باید راهکار و الگو بدهند، انسان‌ها اگر در گفتار عفیف شدند، در شهوت هم عفیف می‌شوند وان شاءلله این همایش برای سطح کشور الگو باشد.
مدیر سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به امریه تولیت آستان قدس رضوی درباره عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: این امریه شبکه منظومه‌ای برای عفاف و حجاب است که در آن ۶۰ برنامه برای مؤسسات عفاف و حجاب تدوین‌شده است.
ازدواج ۵۰۰ نفر در آستان مقدس شاه‌چراغ (ع)
در ادامه نماینده آستان مقدس احمدی و محمدی شاه‌چراغ (ع) گفت: هر کاری نیاز به زیرساخت دارد، عفاف و حجاب هم نیاز به زیرساخت دارد و امیدواریم همایش، همایش عملی شود.
حجت‌الاسلام احمد سلامی افزود: ترویج ازدواج آسان از طریق اعتاب مقدسه یکی از کارهای عفاف و حجاب است، و در حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) در این زمینه کارهای زیادی کرده‌ایم، سالن عقد ایجاد کرده و حتی تاکنون ۵۰۰ نفر از جوانان در این مکان ازدواج‌کرده‌اند.
وی با اشاره به باشگاه زوج‌های آسمانی و برگزاری جلسات ماهانه برای زوج‌های جوان تأکید کرد: ما باید زیرساخت اساسی را از کودکستان شروع کنیم و زیبایی‌های حجاب و عفاف را برای کودکان از کوچکی نشان دهیم، آموزش‌وپرورش هم باید در این زمینه به میدان بیاید که این فرهنگ بسیار به ما کمک می‌کند.
 

                                


برگزاری همایش صرف مشکلی را حل نمی‌کند؛ باید برنامه‌ریزی داشت
همچنین نماینده تولیت مسجد جمکران در بخش پایانی این نشست همفکری تولیت آستان‌های مقدس را یک فرصت تاریخی خواند و گفت: برای شروع کار با انجام هرگونه همایش مخالفیم، همایش برگزار کردن کاری را حل نمی‌کند، ما باید جشنواره‌های فرهنگی و ایده برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم.
سید مجید امامی تصریح کرد: بحث تبادل تجربه برای خادمین را پیشنهاد می‌کنم که بسیار مؤثر است و ما باید از این فرصت حداکثر بهره را ببریم.
همایش اعتاب مقدسه پیرامون عفاف و حجاب با برگزاری میزگردهای تخصصی و همچنین دیدار با تولیت آستان قدس رضوی بعدازظهر امروز نیز ادامه یافت.

 


گزارش از: سید حسین میر پور

 

 

 

منبع :