عنوان کتاب : فرهنگ نامه نماز جمعه
صفحات : 137 صفحه
قطع : رقعی شومیز
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1395
محل نشر : قم
تعداد جلد : 1 جلدی
ناشر : انتشارات دارالحدیث جستجو در Lib.ir

فرهنگ نامه نماز جمعه

در این کتاب حدیث هایی عرضه شده که به نماز جمعه پرداخته اند. ترجمه ی احادیث، متن اصلی کتاب است و عربی آنها در پاورقی است.

تمام کتاب برگرفته از دانشنامه قرآن و حدیث است.

محتوای کتاب در هشت فصل زیر سامان یافته است:

فصل نخست:  آغاز تشریع نماز جمعه

فصل دوم:  برپایی نماز جمعه

فصل سوم: شرایط نماز جمعه

فصل چهارم: چگونگی نماز جمعه

فصل پنجم: وقت نماز جمعه

فصل ششم: آنچه شایسته است نمازگزار جمعه انجام دهد

فصل هفتم: آنچه شایسته نیست نمازگزار جمعه انجام دهد

فصل هشتم: نمونه هایی از خطبه های پیامبر و امام

پیشگفتار کتاب

...درهم تنیدگی عبادت و سیاست در نماز جمعه و نقش آن در تقویت پایگاه مردمی نظام اسلامی ایجاب می کند، فرهنگ سازی برای حضور همگان و به ویژه نسل جوان، در صدر برنامه های مسئوولان فرهنگی و سیاسی قرار گیرد. «فرهنگ نامۀ نماز جمعه» نیز که اکنون پیش روی شماست، گامی است در این راه. مهم ترین ویژگی های این فرهنگ نامه عبارت است:

۱ . جامعیت

در این فرهنگ نامه، برجسته ترین نکات و دستور العمل هایی که جهت فرهنگ سازی و بهره برداری از برکات «نماز جمعه»، ضروری است، از منابع شيعی و اهل سنّت، گزینش شده  و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

۲ . تبیین و تحلیل

در این کتاب، افزون بر متون قرآنی و حدیثی تحلیل های مورد نیاز در بارۀ این فریضۀ بسیار مهمّ سیاسی ـ عبادی، مانند: حکم نماز جمعه در عصر غیبت و تاریخ تشریع آن نیز ارائه می گردد.

۳ . اشاره به آرای مراجع تقلید

آگاهی از فتاوای فقهای معاصر در بارۀ مسائل مختلف نماز جمعه، مانند: وقت نماز جمعه، خواندن خَطبه های نماز قبل از اذان ظهر، سخن گفتن نمازگزاران هنگام خطبه، گوش فرادادن به خطبه و مقدار مسافت فرسخ شرعی، برای همۀ شرکت کنندگان در نماز جمعه، ضروری است که در این مجموعه، مورد توجّه قرار گرفته است.

گفتنی است این فرهنگ نامه در هشت فصل تنظیم شده است. ضمناً کتاب حاضر پیش از این همراه با احادیث فضایل و آداب شب و روز جمعه و با عنوان «فرهنگ  نامۀ جمعه» منتشر شده بود. لیکن اینک هر یک از این دو مبحث جداگانه و در قالب دو فرهنگ نامه مستقل انتشار می یابد...