عنوان کتاب : از قرآن بیشتر بدانیم
پدیدآورنده : مهدی خسروی سرشکی
صفحات : 176 صفحه
قطع : رقعی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1395
محل نشر : قم
تعداد جلد : 1 جلدی
ناشر : انتشارات دارالحدیث جستجو در Lib.ir

از قرآن بیشتر بدانیم

قرآن و حدیث ، دو ثقل به یادگار مانده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دو منبع اصلی برای استخراج معاف اعتقادی ، اخلاقی و عملی اسلام ، محسوب میشوند. شناخت درست و همه جانبه قرآن که ثقل اکبر است نخستین گام برای فهمیدن دین است تا آثار و برکات آن، در همه ی عرصه های فردی و اجتماعی، و مادی و معنوی، جاری شوند.

مهم ترین راه شناخت قرآن ، آشنایی با خود کتاب مبین و نیز سخنانی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام درباره آن فرموده اند.

برای طی نمودن مسیر آشنایی، کتاب شناختنامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث تالف آیة الله ری شهری و جمعی از پژوهشگران علوم و معارف حدیث (وابسته به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث )، در چهار جلد و بیش از دو هزار صفحه ، عرضه شده است.

در کتاب یاد شده ، به آیات قرآنی (بالغ بر هزار آیه) و حدود ۱۸۰۰ حدیث استناد شده، ضمن آنکه ترجمه آیات و احادیث نیز ارائه گردیده است. همچنین ۲۵ پژوهش به تناسب موضوعات قرآنی و مطرح شده در کتاب ، ارائه گردیده و در پایان جلد چهارم ده فهرست با عنواین آیات ، اعلام ، جمعیت ها و قبیله ها، مکان ها ، اشعار ، زمان ها ، غریب الحدیث ، ادیان ، فرقه ها و مذاهب ، منابع و مآخذ و فهرست تفصیلی مجموع مجلدات ، درج شده است.

شایان ذکر است که چاپ اول کتاب شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث، در ماه مبارک رمضان ۱۴۳۳ (مرداد ۱۳۹۱) منتشر و در نمایشگاه قرآن کریم ، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آیة الله ری شهری ، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و جمعی از پژوهشگران و علاقه مندان به قرآن و حدیث ، رونمایی شد.

مجموعه پیش رو برآن است تا با بهره گرفتن از کتاب شناختنامه قرآن ، به ۱۱۴ پرسش درباره قرآن و موضوعات وابسته به آن ، پاسخ کوتاه و کامل بدهد و به برخی احادیث مربوط نیز اشاره داشته باشد.