شنبه 1395/12/14
کد : 57007

«حکمت‌نامه فاطمی» رونمایی شد

«حکمت‌نامه فاطمی» حاوی فضیلت‌های حضرت زهرا(س) در حوزه حکمت‌های خانوادگی، حکمت‌های اخلاقی و عملی، ‌حکمت‌های عبادی و حکمت‌های اعتقادی و سیاسی با حضور حجج اسلام سبحانی‌نیا و فرجی در باشگاه خبرنگاران پویا رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم رونمایی از کتاب «حکمت‌نامه فاطمی» با حضور حجت‌الاسلام «محمدتقی سبحانی‌نیا»، معاون فرهنگی هنری موسسه دارالحدیث و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث و حجت‌الاسلام «مجتبی فرجی» محقق و پژوهشگر پژوهشگاه دارالحدیث در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجتبی فرجی در این مراسم با اشاره فعالیت‌های فرهنگی موسسه دارالحدیث گفت:

پرداختن و تولید حکمت‌نامه‌ها یکی از فعالیتهای علمی فرهنگی موسسه به شمار می‌رود که از جمله مصادیق آن نیز تألیف کتاب «حکمت‌نامه فاطمی» به مدت ۲ سال توسط آیت‌الله ری‌شهری و جمعی از پژوهشگران است.

وی افزود: این کتاب در پنج بخش است که عبارت‌اند از فضیلت‌های حضرت زهرا(س)، حکمت‌های خانوادگی، حکمت‌های اخلاقی و عملی، ‌حکمت‌های عبادی و حکمت‌های اعتقادی و سیاسی.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به مسأله ازدواج به عنوان نخستین فصل در بخش حکمت‌های خانوادگی، گفت:

در این بخش درباره خواستگاری از حضرت زهرا(س)، مسأله مهریه و مراد از آن، جهیزیه و ... اشاره شده است. همچنین درس‌هایی از ازدواج حضرت زهرا(س) که شایسته است محبان و شیعیان آن حضرت از آنها الگوبرداری کنند بیان شده است. به عنوان مثال، بی‌توجهی به مادیات، محبت و دلدادگی، تعیین مهریه اندک، جهیزیه ساده، تبیین همسانی در ازدواج، آرایش ظاهری و باطنی خواستگار، از جمله موضوعات مطرح شده در این بخش به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام فرجی با اشاره به شیوه‌های رفتاری آن حضرت در فضای خانواده یادآور شد:

تکلیف نکردن بیش از حد توان به همسر یکی از جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا(س) است، این رفتار به تنهایی می‌تواند الگویی بزرگ و عالی برای تمام زنان در قبال همسرانشان محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، زندگی حضرت زهرا(س) الگوی تعامل میان زن و شوهر است.

وی با اشاره به همراهی مادر با فرزندان به عنوان یکی از رفتارهای زیبای حضرت زهرا(س) اظهار کرد:

یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه وجود دارد، کمبود فراغت مادران است، این امر سبب شده است تا آنان نتوانند وظیفه اصلی خودشان را که مادری است، آنطور که باید و شاید انجام دهند.

حجت‌الاسلام فرجی با اشاره به خوشرویی به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در بخش حکمت‌های اخلاقی و عملی فاطمه زهرا(س) گفت:

باید این نکته را توجه داشت که منظور از این خوشرویی در اینجا با محارم است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به تلاش‌های بی‌ پایان حضرت زهرا(س) در یاری رساندن امیرالمومنین(ع) تأکید کرد:

تمام سپاه امیرالمومنین(ع)، فاطمه(س) است. او به در خانه انصار و مهاجر رفتند و جایگاه خودشان را بار دیگر بیان کردند و عهد آنان را نیز متذکر شدند، اما آنان دیگر حاضر به تبعیت، اطاعات و بیعت با امیرالمومنین(ع) نشدند.