عنوان کتاب : زیارت العتبات المقدسه
پدیدآورنده : محمد محمدی ری شهری
صفحات : 648 صفحه
قطع : پالتویی چرم
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396
محل نشر : قم
تعداد جلد : 1 جلدی
ناشر : انتشارات دارالحدیث جستجو در Lib.ir

زیارت العتبات المقدسه

واژه «عَتَبات»، جمع «عَتَبه» به معناى آستان و درگاه است، و عنوانِ «عَتَبات» يا «عَتَبات عاليات» در عرفِ پيروان اهل بيت عليهم ‏السلام، به آستان‏ هاى مقدّس امامانى گفته مى ‏شود كه در شهرهاى نجف، كربلا، كاظمين، و سامرا از كشور عراق وجود دارند.

تاكنون كتاب‏ هاى مفيد و ارزنده ‏اى درباره زيارت «عتبات عاليات» و بهره‏ گيرى از اين مراكز نور و هدايت، نگارش يافته ‏اند؛ امّا کتاب"زيارة العتبات المقدسة" تلاشى است نو، كه با نظمى نوين، ره‏نمودهاى اهل بيت عليهم ‏السلام را در جهت فرهنگ ‏سازى زيارت آستان‏ هاى خاندان رسالت، تقديم علاقه‏ مندان مى‏ كند.

ويژگى‏ هاى اين كتاب، عبارت اند از:

۱. جامعيت نسبى
در اين مجموعه، تلاش شده آنچه براى زائران «عتبات عاليات» مورد نياز است، از منابع قابل استناد، گزينش و ارائه شود و به منظور جامعيت نسبى آن، در فصل پنجم نيز، مطالبى كه اختصاصى به زائران عتبات ندارد، ولى معمولاً مورد نياز آنهاست، افزوده شده است.

۲. آداب و آفات زيارت
فرهنگ‏ سازى زيارت آستان ‏هاى خاندان رسالت بايد مبتنى بر رعايت آداب زيارت، و اجتناب از آفات آن باشد، در غير اين صورت، بهره لازم، عايد زائر نخواهد شد و چه بسا موجب وهن مذهب گردد كه در اين صورت، نه تنها ثوابى بر آن مترتّب نخواهد شد، بلكه آلودگى به گناه را نيز در پى خواهد داشت.

از اين رو در اين مجموعه، ضمن بيان آداب و آفات زيارت، اعمالى كه به روايات معصومان عليهم ‏السلام مستند نيستند، به زائران شناسانده شده ‏اند.

۳. معرّفى اماكن متبرّكه
به منظور آشنايى زائران با اماكن متبرّكه عتبات عاليات، توضيحاتى لازم درباره مساجد معروف، قبور منسوب به شمارى از پيامبران، علما و صلحا، و همچنين مشاهير مدفون در نجف، كوفه، كربلا، كاظمين و سامرّا، به صورت اجمالى ارائه گرديده است.

۴. زندگى‏ نامه مشاهير
براى آگاهى بيشتر زائران از شخصيت‏ هاى مدفون در جوار آستان‏ هاى مقدس عراق، زندگى ‏نامه كوتاه آنان در كتاب آمده است.

۵. نقشه ‏هاى كاربردى
ديگر ويژگى اين کتاب، هشت نقشه در پايان كتاب است كه در آنها، حرم مطهّر امامان عليهم ‏السلام و اماكن و مزار شخصيت ‏هاى مدفون در آنها، مسجد كوفه و سهله و اماكن و مقام‏ هاى آنها و منطقه مركزى شهر نجف وكربلا جانمايى شده است.

کتاب زيارة العتبات المقدسة، تألیف آیت الله محمد ری شهری، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث به زبان عربی، در قطع جیبی، و در ۶۴۸  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.