عنوان کتاب : درآمدی بر اخلاق هتلداری
پدیدآورنده : محمد تقی سبحانی نیا
صفحات : 262 صفحه
قطع : رقعی شومیز
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396
محل نشر : قم
تعداد جلد : 1 جلدی
ناشر : انتشارات دارالحدیث جستجو در Lib.ir

درآمدی بر اخلاق هتلداری

امروزه توجه به امر میزبانی، به ‌ویژه در ابعاد صنعتی آن امری ضروری است، به‌ ویژه بدان جهت که در جهان امروز نگاه درآمدزایی بر این موضوع سایۀ سنگینی افکنده است. این مسئله نزد اغلب دولت­ ها مخصوصاً در کشورهایی که امکان جذب توریست یا جهانگرد، و جاذبه‌های گردشگریِ قابل توجهی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لازمۀ موفقیت در این حوزه، ایجاد ساختار مناسب، تصویب قوانین مورد نیاز، و نیز فراهم آوردن امکانات مطلوب برای پذیرش مهمان است. یکی از زیرساخت‌های مهم و تأثیرگذار در جذب گردشگر، آمادگی برای پذیرش گردشگر و میزبانی  استاندارد و مناسب از آنان است.

نویسنده کتاب معتقد است امروزه کشورهای صاحب‌ نام در این صنعت، استانداردهایی را برای هتل‌ها و مهمانپذیرها تعیین کرده و آن‌ها را به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسانده‌اند. بدیهی است با رسمیت یافتن استانداردهای وضع‌شده، روزبه‌روز بر مقبولیت آن‌ها افزوده، و بیش از پیش مرجعیت بین‌المللی خواهند یافت.

کتاب حاضر تلاش دارد تا به منظور تبیین اصول و ارزش های اخلاقی میزبانی در هتل ها و اماکن اقامتی از منظر آموزه های دینی گامی هر چند کوچک در این خصوص بردارد.

در این کتاب سعی شده است با تبیین مبانی و اصول اخلاقیِ میزبانی اسلامی، اخلاق هتلداری مبتنی بر آموزه ­های اسلامی را کانون بحث و بررسی قرار دهد و ضمن طرح مهم‌ترین مشکلات و مسائل هتلداری در یک کشور اسلامی، راه کارهایی برای رفع آن ارائه نماید.

از این‌رو فارغ از اینکه در جوامع غیردینی چه پژوهش ­هایی صورت گرفته و چه اصول و مبانی خاصی برای انجام این مسئولیت مد نظر قرار گرفته، تلاش کرده است دیدگاه‌های اسلام عزیز را با بیانی ساده و روان و به صورت مستند و مستدل ارائه نماید؛ به این امید که در نهادینه‌ سازی فرهنگ دینیِ میزبانی و پیرو آن، هتلداری، تأثیر شایسته ­ای به جای گذارد و گام‌های بعدی را در این مسیر هموار سازد.

بنا کتاب درآمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی بر کوتاه‌گویی و موجزنویسی بوده است؛ هر چند سعی بر آن شده که مجموعۀ اصول اخلاقی و رفتاری در میزبانی، کانون توجه قرار گیرد. اما از آنجا که بر شمردن مجموعۀ مسئولیت ­های اخلاقیِ کارگزاران هتل به تفکیک مسئولیت ­هایِ کاریِ کارگزاران، بر حجم اثر بسیار می­ افزود و به طرح تکراری برخی مسئولیت­ های اخلاقیِ مشترک نیز می­ انجامید، از پیش گرفتن چنین روشی اجتناب شد. ازاین‌رو غالباً به ذکر یکی ـ دو نمونه از مصادیق مسئولیت­ ها بسنده شده است.

بدیهی است با تدریس این اثر توسط استادان، می­ توان بهره­مندیِ دانشجویان رشتۀ هتلداری و یا کارکنان هتلها، بویژه در شناسایی کدهای اخلاقی هر بخش از هتل را افزایش داد.

کتاب حاضر، ابتدا به اصول و مبانی میزبانی پرداخته و سپس شیوه‌ها و روش‌های اخلاقیِ میزبانی و هتلداری را بیان داشته است. پیش‌درآمد این مباحث نیز کلیاتی دربارۀ تعریف کلیدواژه‌ها، و مختصری دربارۀ جایگاه و اهمیت میزبانی در آموزه‌های دینی است.

فصول مختلف این کتاب به قرار ذیل می باشد:

فصل اول تعریف واژگان کلیدی

 فصل دوم سفر و اهمیت پذیرایی از مهمان

 فصل سوم مبانی اخلاق میزبانی

 فصل چهارم اصول رفتاری و اخلاقی میزبانی

 فصل پنجم مسائل اخلاقی در میزبانی و هتلداری اسلامی

کتاب درآمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی، تألیف حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی نیا عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث که از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی و با همکاری شرکت سیاحت فردوس ایرانیان، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۲۴۸  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.