تاريخ انتشار: پنج شنبه 1396/7/20
کد خبر: 61064
روایت مصور از زندگی و سیره امام حسین در کتاب ثارالله

روایت مصور از زندگی و سیره امام حسین در کتاب ثارالله

کتاب «ثارالله» شامل شش بخش اصلی با عنوان‌های: پنجمین خورشید، مسیر سرخ، روز واقعه، یاران امام، یاران یزید و از کربلا تا شام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت فرهنگی مؤسسه دارالحدیث، کتاب «ثارالله» روایتی مصور از زندگی و سیره امام حسین(ع) برگرفته از دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع) را منتشر کرد.

این کتاب شامل شش بخش اصلی با عنوان‌های: پنجمین خورشید، مسیر سرخ؛ روز واقعه، یاران امام، یاران یزید و از کربلا تا شام است.

در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم:

کتاب مصور ثارلله گزارشی است تصویری و مستند از تولد تا شهادت امام حسین، با استفاده از جلوه‌های ویژه ادبی. این پروژه مورد تأیید مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیراز قرار گرفته است.

شرح زندگی امام حسین(ع) از ولادت تا امامت در بخش اول این کتاب بررسی و این بخش از عنوان‌های هنگام تولد، کودکی، نوجوانی، ازدواج، فرزندانش، جوانی و میانسالی، دوران خلافت پدرش، دوران خلافت برادرش و دوران امامت تشکیل شده است.

در بخش دوم مسیر حرکت امام‌حسین(ع) از مدینه تا کربلا و حوادث روی داده در این منزلگاه‌ها به صورت تصویری شرح داده شده است.  

در بخش سوم نیز حوادث کربلا شرح داده شده و در این بخش عنوان‌های: اینجا کربلاست، در آرزوی ری، کوفه، شعر بی‌وفا، فرستدنده؛ ابن زیاد، خوش داشتند حرمت مهمان کربلا، سقای دشت کربلا، شهادت خون خدا، تارج خیمه‌گاه و مراسم تدفین و... را مطالعه می‌کنیم.

همچنین در بخش چهارم، شرح جان‌فشانی‌ها و شهادت برخی از یاران امام حسین(ع) در کربلا همچون حبیب بن مظاهر، زهیر بن قین بن حارث بجلی، حر بن زیاد ریاحی، ابوثمامه، بریر بن خضیر، مسلم بن عوسجه اسدی، نافع بن هلال، جون، عبدالله بن عمیر کلبی و عمر بن قرظه بن کعب انصاری اشاره شده است.

در بخش پنجم نیز خباثت‌ها و شرارت‌های برخی از یاران یزید در کربلا همانند عبیدالله زیاد، عمر بن سعد ابی وقاص، شمر بن ذی الجوشن، حصین بن نمیر، عمرو بن حجاج مذحجی، مرة بن منقذ نعمان عبدی، حرمله بن کاهل اسدی کوفی، حکیم بن طفیل، خولی بن یزید و سنان بن انس  بررسی شده است.

در بخش «کربلا تا شام» به روایت تصویری و شرح حال اسیران اهل بیت(ع) و سخنرانی‌های امام سجاد و حضرت زینب(س) در منزلگاه‌های کربلا، کوفه، شام و مدینه پرداخته شده است.

در بخش «پشیمانی یزید» چنینی می‌خوانیم:

یزید بعد از خطبه‌های آتشین امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س)، ظاهرا پشیمان می‌شود. او اجازه می‌دهد سه روز برای حسین(ع) عزاداری کنند. امام زین‌العابدین(ع) از یزید سه درخواست می‌کند: اولا اینکه صورت مولایش حسین(ع) را ببیند. دوم اینکه آنچه از آنها گرفته شده به آنها بازگرداند که شامل لباس و مقنعه و گردنبند و دوک پشم‌ریسی حضرت فاطمه(س) است و سوم اینکه اگر تصمیمی به کشتن وی دارد، کسی از مردان کاروان اسرا را به مدینه بازگرداند.

یزید در جواب می‌گوید:‌ «روی پدرت را که هیچ گاه نخواهی دید. اما وسایلت، آنها را به تو باز می‌گردانیم و اینکه من از کشتن تو گذشتم. زنان را جز تو کسی به مدینه باز نمی‌گرداند.»

 یزید همراه سی سوار آنان را روانه می‌کند تا به مدینه برسند.

 درخواست از بلد راه و بردن آنها از مسیر کربلا

 نقل قولی می‌گوید: کاروان در راه بازگشت وقتی به عراق رسیدند به بلد راهشان گفتند: ما را کربلا ببر. آنجا در کربلا مجلس عزا برپا کردند و چندین روز همین گونه ماندند.

 جابر بن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر(ص)، نخستین زائر امام بود که روز بیستم صفر، زمانی که چهل روز از شهادت امام حسین(ع) و نیز روز اربعین به کربلا رسیدند.

انتشارات دارالحدیث، کتاب «ثارالله» را در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۵۱ صفحه و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است، علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث مراجعه یا به فروشگاه اینترنتی به آدرس shop.darolhadith.ir مراجعه کنند.