تاريخ انتشار: سه شنبه 1396/11/17
کد خبر: 62841
شروط پیوستن انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدی موعود(عج)

شروط پیوستن انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدی موعود(عج)

خداوند ما را متذکر شده است که ﴿ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ﴾؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم‏، رها می‏‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‏‌گیرند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال‌ها قبل در کشور ایران در قالب کاروانی با قافله‌سالاری سیدی دوست داشتنی یعنی امام خمینی (ره) و به إذن الهی ماجرای انقلاب اسلامی شکل گرفت و خداوند با قرار دادن دوران دفاع مقدس بهانه‌ای برای رشد و آسمانی شدن جمع بسیاری از مردم را فراهم کرد. حال به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به سراغ حجت‌الاسلام «محمد تقی سبحانی‌نیا» عضو هیئت علمیدانشگاه قرآن و حدیث و معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث رفتیم تا با وی دربارۀ موضوعاتی همچون «خاستگاه انقلاب اسلامی، آسیب‌ها و خطرات احتمالی مورد توجه انقلاب و نقش مأموریتی انقلاب اسلامی در مسیر پیش رو» گفت‌وگو کنیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:
بنابراین اگرچه امروز از فضای مجازی و ماهواره و اینترنت و مانند آنها به عنوان عامل مهمی در تأثیرپذیری فرهنگی جامعه و تغییر باورها و دشمن اعتقادات جامعه یاد می‌شود، اما به نظر بنده اگر همچنان مسئولان از اخلاص در خدمت به مردم برخوردار باشند و دنیاطلبی را کنار بگذارند و فساد اقتصادی به ویژه در بین مسئولان ریشه کن شود و قوه قضایه کشور با تمام توان در جهت بسط و گسترش عدالت گام بردارد، شمشیر دشمنان در همه ابعاد کُند خواهد شد و حمایت مردمی پشتوانۀ نیرومند نظام باقی خواهد ماند.

نگاه امام خمینی (ره) را نسبت به تأسیس و آینده انقلاب اسلامی چطور ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا: واقعیت این است که انقلاب اسلامی یک انفجار نور بود. این انفجار در آغاز رهبری فرزانه، اهدافی مقدس و پیروانی بسیار مخلص و صادق داشت و در کشور فراگیر شد و انرژی متراکمی تولید کرد که می‌توانست کوه‌های سرسخت موانع را از پیش رو بردارد و راه پیشرفت به سوی سعادت را برای جامعه دینی ایران هموار کند  و آن کسانی که این راه را می‌پیمودند و دشواری‌ها را یکی پس از دیگر از پیش رو بر می‌داشتند همین مردم مخلص و بی ریا بودند. امام خمینی (ره) آینده انقلاب را در هر دو حالت پیش‌بینی کردند. هم رشد سعادت را در صورت ثابت قدم بودن مردم و وحدت کلمه و هم شکست و سرافکندگی را در صورت دنیاطلبی از سوی مسئولین و تفرقه به ویژه بین روحانیت و عدم تبعیت و پشیبانی از ولیّ فقیه، بنابراین این نسل دوم و سوم انقلاب‌اند که مسئولیت مراقبت و پاسداری از انقلاب اسلامی بر عهده آنان افتاده و باید از این آزمون دشوار بیرون آیند. گرچه هنوز تعدادی از نسل اولی‌ها نیز در رأس امورند که آنان نیز مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارند.
بنابراین اگرچه امروز از فضای مجازی و ماهواره و اینترنت و مانند آنها به عنوان عامل مهمی در تأثیرپذیری فرهنگی جامعه و تغییر باورها و دشمن اعتقادات جامعه یاد می‌شود، اما به نظر بنده اگر همچنان مسئولان از اخلاص در خدمت به مردم برخوردار باشند و دنیاطلبی را کنار بگذارند و فساد اقتصادی به ویژه در بین مسئولان ریشه کن شود و قوه قضایه کشور با تمام توان در جهت بسط و گسترش عدالت گام بردارد، شمشیر دشمنان در همه ابعاد کُند خواهد شد و حمایت مردمی پشتوانۀ نیرومند نظام باقی خواهد ماند.

نقش مأموریتی انقلاب اسلامی در مسیر پیش رو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا: امام خمینی (ره) و مقام و معظم رهبری در تداوم خط هدایتگر انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) وظیفه خودشان را به عنوان راهنما، بشارت دهنده و انذار کننده انجام می‌دهند. این مسئولان و مردم هستند که باید گوش شنوا داشته و عامل باشند. در غیر این صورت خداوند با هیچ امتی در طور تاریخ خلاف سنتش عمل نکرده است. خداوند متعال در آیۀ ۷ سورۀ مبارکۀ محمد(ص) می‌فرماید: ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ﴾؛ ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید، اگر خدا را یاری کنید یاریتان می‌‏کند و گامهایتان را استوار می‏‌دارد.

 پس اگر یاری کننده دین خدا باشیم خداوند نیز دستگیر ما خواهد بود و پیروزی را نصیب ما خواهد بود، همچنانکه رزمندگان اسلام در جریان هشت سال جنگ تحمیلی با رفتار و عملشان خدا را نصرت کردند و خداوند نیز در تمام صحنه ها نصرت کنندۀ آنان بود. بنابراین باید بدانیم که انقلاب اسلامی می‌تواند مقدمه انقلاب حضرت مهدی (عج) و ادامه دهندۀ راه انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) باشد، امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: ـ امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‌های الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‌های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیۀ الله (ع) منتهی شود. (صحیفۀ نور/ ج۱۵، ص۶)
البته باید توجه داشت که قاطبه ملت اعم از مسئولان و مردم لازم است در مسیر یاری دین خدا ثابت قدم باشند و زرق و برق دنیا آنها را نفریبد. چراکه این دنیا سرشار صحنه‌های مختلف الهی برای امتحان انسان‌هاست و این آن چیزی است که خداوند ما را نسبت به آن متذکر شده است؛ ﴿ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ﴾؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم‏، رها می‏‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‏‌گیرند؟

عاشورای حسینی، خاستگاه انقلاب اسلامی است

امام خمینی (ره) در بیانی می‌فرماید: «انقلاباسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است». نظر شما در این باره چیست؟

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا: بی‌شک ملت عزیز کشورمان آزادی‌خواهی و مبارزه با فساد و ظلم را از وجود مقدس امام حسین (ع) فرا گرفتند و این تأسی و تبعیت از مولا حسین(ع) نیز برگرفته از معرفت مردم و عشق نسبت ایشان است، بی جهت نبود که پیامبر اکرم (ص) فرمود: « إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً»، این همان عشق حسینی است که در انقلاب اسلامی نمود پیدا کرد. بنابراین محرم و صفر و تبعیت از سرور وسالار شهیدان خاستگاه اصلی انقلاب این ملت است. از این رو باید در تداوم انقلاب نیز از این انرژی و نورانیت تمام نشدنی حسینی بهره جست و اجازه ندهیم دشمن عشق سیدالشهداء (ع) را در دل‌های ما کم فروغ کند و عشق دنیا و جلوه‌های آن را جایگزین آن کند.

معضلات اقتصادی کشور خطری در مسیر انقلاب

* به نظر شما چه آسیب‌ها و خطراتی می‌تواند انقلاب اسلامی ایران را به خطر بیاندازد؟

امام حسین (ع) در روز عاشورا حرام‌خواری را عامل کر و کور شدن لشکر عمر سعد دانست، این در حالی است که آنان به ظاهر مسلمان بودند، نماز به جا می‌آوردند و حتی پیش از آن در رکاب امیر مؤمنان(ع) شمشیر زده بودند. این یعنی انحراف اقتصادی می‌تواند به انحراف فرهنگی و اعتقادی بیانجامد. خطر انحراف اقتصادی در کشور ما امروز بسیار چشمگیر و گسترده است و باید تا دیر نشده آن را ریشه کن کرد. من همینجا با دلی آکنده از درد فریاد بر می‌آورم که مراقب انقلاب و خون صدها هزار شهیدی که در مسیر ایجاد و ابقای آن بر زمین ریخته شده باشیم، چراکه خطر فساد اقتصادی بسیار مشهود و فراگیر است و لازم است مسئولان به خود بیایند. حوزه‌های علمیه فریاد برآورند که چرا در جهت اصلاح امور اقدام بایسته‌ای صورت نمی‌گیرد! چرا مسأله ربا در بانک‌ها یک بار و برای همیشه حل و فصل نمی شود؟! به نظر بنده مسأله حل ربا در بانک‌ها این نیست که بانک‌ها سود نگیرند، بلکه باید چاره از سوی حوزه‌های علمیه و مراجع عظام برای حل این مسأله اندیشیده شود. چگونه ممکن است بانک‌ها بدون دریافت کارمزد و یا چیزی مانند آن بتوانند از اموال مردم نگهداری و امنیت را برای آنان به ارمغان آورند و خدمات به آنها ارائه کنند.

باید کارشناسان ارشد اقتصادی به مراجع مشاوره دهند و آنان نیز بتوانند واقع‌بینانه بانکداری بدون ربا را پایه‌ریزی کنند، به نظر کار دشوار و پیچیده و غیر قابل حلی نیست. الان مدتی است مراجع عظام نسبت به رباخواری در بانک‌ها هشدار داده‌اند، اما آیا مسئولان ارشد اقتصادی و بانکداری کشور نباید برای حل این معضل جلسات مستمری با مراجع ترتیب دهند تا راهکار مناسب و علمی را از آنان دریافت کنند؟
آیت‌الله سبحانی می‌فرمود: این همه ربا که در این بانک‌ها وجود دارد، اسمش عقد شرعی است، اما باطنش رباست، وقتی ربا در جامعه زیاد شد، حتی دامن فردی که پاک هست نیز آلوده می‌شود. آیت‌الله جوادی آملی نیز می‌فرمود: ممکن است انقلاب نیز با وجود اختلاس، حقوق‌های نجومی و ربا با خطر مواجه شود. این خطر وجود دارد. همچنین باید ریشه مفاسد اقتصادی همچون رانت و اختلاس به صورت قاطعانه و در مدتی کوتاه خشکانده شود. اگر این غدد سرطانی معالجه نشود و جراحی لازم صورت نگیرد و از چرخه مدیریتی کشور بیرون آورده نشود، ریشه دوانده و سرتاسر جامعه را فرا خواهد گرفت، آن وقت تمام پیکره انقلاب اسلامی آلوده خواهد شد و در چنین وضعیتی امیدی به بقاء باقی نخواهد ماند.

باید بدانیم که دشمن امروز به دنبال حمله نظامی نیست، بلکه از طریق فساد درصدد نابودی انقلاب از درون است، پس باید تا دیر نشده به خود آییم و بیدار شویم.

یکی دیگر از اموری که پایه‌های انقلاب اسلامی را که یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی بود، متزلزل می‌کند، مسأله بی‌حیایی و بی بندوباری است. این مسأله نیز در کنار فساد اقتصادی در حال از بین بردن ریشه‌های انقلاب است.

یکی دیگر از اموری که پایه‌های انقلاب اسلامی را که یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی است، متزلزل می‌کند، مسأله بی‌حیایی و بی بندوباری است. این مسأله نیز در کنار فساد اقتصادی در حال از بین بردن ریشه‌های انقلاب است. وقتی شغل نباشد، وقتی ازدواج صورت نگیرد، جوان در دام بی بند و باری گرفتار خواهد شد. چاره کار هم شغل و ازدواج است.
رسول خدا (ص) در تحلیل ریشه فساد می‌فرماید: «إذا أتاکم من ترضون خلقه و دینه فزّوّجوه إن لا تفعلوا تکن فتنه فی الأرض و فساد عریض»؛ وقتى کسى که خُلق و دین او مایه رضایت است به خواستگارى مى‌آید به وى زن بدهید، (یعنی با این ملاک واسطه گری کنید) اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین فراوان خواهد شد (نهج الفصاحة/ ص۱۷۸).
پس اگر برای ازدواج چاره‌ای نجوییم، بی‌حیایی و بی‌حجابی رواج یافته و همه گیر می‌شود.

امروز با بی حجابی و بی اعتقادی در بدنه کارکنان دولتی مواجهیم، امروز با پدیده بی اعتقادی و بی حجابی در بین آموزگاران و اساتید مواجهیم، اینها همان‌هایی هستند که راه برای استخدام شدنشان هموار شده و باید فرزندان ما را تعلیم دهند. به نظر شما اینها فرزندان ما را چگونه تربیت خواهند کرد؟ پدر و مادرها اگر دختر و پسر آمادۀ ازدواج دارند، اما در مسیر ازدواج آنان سنگ‌اندازی کنند و راه ازدواج آنان را هموار نکنند، مسئول هستند.

منبع :