سه شنبه 1398/9/12
کد : 69272

دو کتاب "رایانه و فضای مجازی" و "کتابخانه های دیجیتالی" منتشر شد

چاپ اول کتاب «رایانه و فضای مجازی» نوشته سید حمید حسینی، به عنوان منبع آموزشی درس آشنایی با مبانی حدیث شناسی و کتاب «کتابخانه های دیجیتالی» نوشته احسان سرخه ای، به عنوان منبع آموزشی درس کتابخانه های دیجیتالی رشته علوم قرآن و حدیث، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، کتاب «رایانه و فضای مجازی» در ۱۵ درس سامان یافته که عناوین برخی از دروس عبارت است از : فناوری اطلاعات و ارتباطات، فواید فاوا در فعالیت های علمی، آسیب شناسی فاوا، اصطلاحات کاربردی فضای مجازی، نگارش الکترونیکی، ارتباطات الکترونیکی، نشر الکترونیکی ، جستجوی الکترونیکی ، آموزش و بادگیری الکترونیکی.
در بخشی از کتاب آمده است، گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر روزافزون آن در عرصه های گوناگون زندگی، نیاز به آگاهی از مبانی و مهارت های این دانش کاربردی را دوچندان نموده است.
این کتاب علاقه مندان را برای آشنایی با مهم ترین نکات نظری و علمی در زمینه رایانه و فضای مجازی یاری می کند و برای آگاهی به مبانی، فواید و آسیب های این فضا می افزاید. هدف اصلی، توانمند سازی دانش پژوهان برای به کارگیری ابزارها و شیوه های الکترونیکی در فعالیت های علمی است.
چاپ اول کتاب «رایانه و فضای مجازی» نوشته حجت الاسلام سید حمیدرضا محمودزاده حسینی جلد نرم و بهای ۲۷ هزار تومان در ۲۲۳ صفحه به عنوان منبع آموزشی درس رایانه و فضای مجازی رشته علوم قرآن و حدیث، پاییز ۱۳۹۸ از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شد.

همچنین، نگارنده «کتابخانه های دیجیتالی»، در بخشی از کتاب «کتابخانه های دیجیتالی» آورده است: 
دانش پژوه، ناگزیر از شناسایی پژوهش های پیشین، کسب مهارت دستیابی به منابع علمی و سازماندهی و ارجاع به آنها است.
دست یازیدن به این اهداف، نیازمند فراگیری روش های نوین دسترسی به منابع از طریق نرم افزارها است.
پژوهشگر همچنین باید پایگاه های دربردارنده مقالات ، پایان نامه ها و کتاب های علمی را در درون و بیرون از کشور بشناسد و روش های جستجو و دستیابی به منابع ارائه شده در نرم افزار های پژوهشی و وبگاه های مختلف را فرا بگیرد.
مباحث کتاب در چهار بخش کلیات ، منابع برون خط، منابع برخط، و مدیریت یادداشت های علمی و استناددهی به این مباحث می پردازد.
کتاب در ۱۴ درس سامان یافته که عناوین برخی از دروس عبارت است از : 
کتابخانه دیجیتالی ، منابع دیجیتالی، جستجو وبازیابی اطلاعات، موتورهای جستجو، منابع دیجیتال برون خط (رجال، قرآن و علوم قرآنی، منابع دیجیتال برخط(وبگاه فارسی کتاب)، منابع دیجیتال برخط وبگاه عربی و انگلیسی کتاب).

چاپ اول کتاب «کتابخانه های دیجیتالی» نوشته حجت الاسلام احسان سرخه ای جلد نرم در ۲۵۶ صفحه و بهای ۳۲ هزار تومان به عنوان منبع آموزشی درس کتابخانه های دیجیتالی رشته علوم قرآن و حدیث پاییز ۱۳۹۸ از سوی  انتشارات دارالحدیث منتشر شد. 

منبع :